Van Raak wil betere bescherming lokale politici

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil lokale politici die worden bedreigd beter beschermen, door middel van een nationaal programma voor juridische, financiële en psychologische steun. De helft van alle burgemeesters, wethouders en raadsleden heeft te maken met bedreiging, zeven procent zelfs met fysiek geweld. Zembla toonde zaterdagavond voorbeelden van lokale politici van wie de auto in brand werd gestoken, het huis werd beschoten of die in elkaar zijn geslagen.

De burgemeester van Helmond moest onlangs onderduiken omdat hij werd bedreigd door de drugsmaffia. Geweld heeft vaak ingrijpende gevolgen voor het persoonlijke leven van mensen en voor hun gezin. Het leidt ook tot politieke druk, doordat politici aftreden of terughoudend zijn om bepaalde besluiten te nemen.

Van Raak vindt de huidige bescherming onvoldoende: ‘Minister Donner legt de verantwoordelijkheid bij de gemeenten. Voor de vergoeding van schade zijn burgemeesters en wethouders op de gemeente aangewezen. Het is echter niet goed als dit soort zaken onderwerp worden van politieke discussie, of dat problemen in verschillende gemeenten anders worden aangepakt. Voor een goede begeleiding van bedreigde politici hebben gemeenten vaak ook onvoldoende kennis en kunde. Raadsleden kunnen überhaupt niet bij de gemeente aankloppen en zijn vooral aangewezen op zichzelf. Een aanslag op een politicus is een aanslag op de democratie. Dat is een verantwoordelijkheid van de minister. Bij bedreiging en geweld zouden lokale politici altijd een beroep moeten kunnen doen op juridische, financiële en psychologische steun. Ik zal minister Donner dinsdag vragen de verantwoordelijkheid voor dit nationale programma op zich te nemen.’