Van Dijk: ‘Zelfs sorry-democratie is voor Hillen een brug te ver’

SP-Kamerlid Jasper van Dijk heeft vandaag een motie van afkeuring ingediend tegen minister Hillen van Defensie. De minister heeft de Kamer onjuist geïnformeerd over misstanden bij een legeronderdeel in Den Helder maar neemt daarvoor niet de politieke verantwoordelijkheid. De Volkskrant maakte eerder bekend dat bij het expertisecentrum CAMS-Force Vision sprake is van zelfverrijking, diefstal, intimidatie en onderling wantrouwen.

Van Dijk: ‘Het verkeerd informeren van de Kamer is een doodzonde. De minister ontkent dat hij iets verkeerd heeft gedaan en wijst opeen inschattingsfout van zijn ambtenaren. Maar ook dát is de verantwoordelijkheid van de minister en daar dient hij naar te handelen.’

Alle partijen hebben zware woorden gebruikt voor dit voorval. Toch steunden alleen de SP en de Parij voor de Dieren Van Dijks motie. Van Dijk: ‘Er zouden koppen moeten rollen, zei de PVV. De minister is een deel van het probleem geworden, zegt GroenLinks.’ Bij de stemming bleek echter dat de soep door de meeste partijen niet zo heet gegeten wordt als dat deze wordt opgediend. Van Dijk: ‘Onbegrijpelijk. De SP heeft zich eerder boos gemaakt over de sorry-democratie: ministers die wel fouten maken, maar geen verantwoordelijkheid nemen. Voor minister Hillen is zelfs de sorry-democratie een brug te ver. Veel fouten, geen verantwoordelijkheid en zelfs geen ‘sorry’. Ik kan niet anders dan dat de minister zwaar aanrekenen.’

Hillen houdt tot vandaag vol dat hij de Kamer niet verkeerd heeft geïnformeerd. Hij zegt dat hij niet is geïnformeerd door zijn hoogste ambtenaar, de secretaris generaal. Ook de directeur van DMO zou niets gezegd hebben. Volgens Van Dijk is dat feit irrelevant: ‘Als dat waar is, schort het aan de politieke antenne van zijn hoogste ambtenaren. Dan zijn maatregelen nodig om dit soort fouten in de toekomst te voorkomen. De minister weigert echter om zijn ambtenaren te vervangen.’