‘Schuld en boete maar geen verantwoordelijkheid over helikopterfiasco’

De SP-fractie houdt een dubbel gevoel over aan het debat met het kabinet over de mislukte helikopterevacuatie in Libië. ‘Er zijn woorden van schuld en zelfs van boete uitgesproken, maar nog steeds is niet duidelijk geworden waarom militairen in levensgevaar werden gebracht om iemand die niet in levensgevaar was te evacueren’, aldus SP-Kamerlid Harry van Bommel.

De SP wilde niet alleen nadrukkelijk van het kabinet horen dat een evacuatie nooit meer zo mag worden uitgevoerd, maar ook dat de besluitvorming anders moet. Van Bommel: ‘Dit mag nimmer meer voorkomen. Het kabinet moet niet alleen woorden van schuld en boete gebruiken maar ook de conclusie hieraan verbinden dat dit zo niet had mogen gebeuren’. Die uitspraak deed het kabinet echter niet. De oppositiepartijen SP, PvdA, D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren dienden daarop een motie in om de Kamer te laten uitspreken dat de evacuatiemissie uit Sirte niet op deze wijze had moeten worden uitgevoerd.

De ingediende motie werd echter niet gesteund door coalitiepartijen CDA, VVD en PVV. Van Bommel: ‘Dat is zeer teleurstellend. Vaststaat dat de Nederlandse militairen in een levensgevaarlijke situatie zijn gebracht om een Nederlandse burger te evacueren, die daar tot kort voor de evacuatie niet om vroeg en die ook niet in levensgevaar verkeerde. Daarnaast staat de actie bol van de knulligheid en de verkeerde keuzes. Deze actie had gewoon nooit op deze manier mogen worden uitgevoerd. Het kabinet en de coalitie leken in eerste instantie dit oordeel van de SP te bevestigen, maar zij nemen toch niet de verantwoordelijkheid. Daarmee lijkt de ‘spijtbetuiging’ van het kabinet niet meer dan een actie voor de bühne om een moeilijk debat te voorkomen.’

De helikopteractie is met veel vraagtekens en knulligheid omgeven geweest. Er waren tegengestelde berichten van Haskoning en het ministerie, een email werd door de Militaire Inlichtingen Dienst niet gelezen en de regering kan een belangrijk voicemailbericht van Haskoning van vlak voor de evacuatie niet terugvinden. Dat betekende dat het debat nog steeds niet gevoerd werd met volledige opheldering van alle feiten en achtergronden. Van Bommel: ‘Het zoekgeraakte voicemailbericht doet sterk denken aan het zoekgeraakte fotorolletje uit Srebrenica in 1995 . Ook nu kan men bij Defensie niets meer terugvinden. Dat is bijzonder kwalijk’.