'Referendum nodig over Europese economische regering'

De SP heeft geen steun gegeven aan het pakket maatregelen dat Brussel meer macht geeft over het economisch beleid van EU-lidstaten. De partij wil een referendum over de verdragswijziging, dat onderdeel uit maakt van de maatregelen. SP-Tweede Kamerlid Ewout Irrgang: 'In het pact voor de euro wordt voorgesteld de lonen te matigen, de pensioenleeftijd te verhogen en de overheidsuitgaven aan banden te leggen. Ook worden voorstellen gedaan tot boetes als landen hun concurrentiepositie niet verbeteren. Rutte probeert via Brussel zijn regeerakkoord in beton te gieten. De bevolking moet daar een stem in hebben.'

Premier Rutte zei in het debat afgelopen woensdag dat specifieke maatregelen als loonmatiging niet door Brussel kunnen worden afgedwongen. Daarmee zet hij de Kamer en de Nederlandse bevolking op het verkeerde been, aldus Irrgang: 'Boetes voor een achterliggende concurrentiepositie zet de deur open voor bemoeienis met al het economisch beleid van eurolanden. Dat deze boetes geen rol zouden spelen bij de doelen van het Pact voor de Euro en andere vergaande voorstellen die in Brussel circuleren, is een illusie.'

In november vorig jaar riep de SP al op tot een nieuw referendum over deze vergaande bevoegdheidoverdracht aan Brussel. Toen was het voor de PVV nog te vroeg om haar steun daaraan te geven. Met haar vandaag uitgesproken steun komt langzaam een meerderheid in zicht.