Kamer steunt SP: verbeter positie gevangenispersoneel

De regering moet onmiddellijk in gesprek met gevangenissen en vakbonden om te kijken hoe de positie van gevangenispersoneel verbeterd kan worden. Een voorstel hiertoe van de SP kreeg dinsdag steun van de meerderheid in de Tweede Kamer. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen: ‘Ik krijg veel emails van gevangenispersoneel over de werkdruk en de gevaarlijke werkomstandigheden. De steun van de Kamer voor ons voorstel laat zien dat er snel iets moet verbeteren.’

Op de gevangenissen wordt al jaren bezuinigd. Het gevangenispersoneel is hiervan de dupe. Gesthuizen: ‘Gevangenispersoneel klaagt niet snel, je kunt heel veel van ze vragen. Maar de grens is wel echt bereikt. Dat bleek al uit onze enquête onder gevangenispersoneel, maar de verslechteringen gaan maar door. De werkdruk wordt steeds hoger, meer gevangenen en minder personeel op de afdelingen. Dat leidt ook tot meer onveiligheid.’

Met het aannemen van het voorstel van Gesthuizen eist de Kamer verbeteringen van staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie. Ook moet de veiligheid in alle inrichtingen gegarandeerd worden. Gesthuizen: ‘Eerder heeft de staatssecretaris mijn zorgen weggewuifd. Dat kan nu niet meer, ik ga dit heel kritisch volgen en zal in contact met het personeel blijven om te zien wat er concreet verbetert.’