De Jong: verhoging budget voor Europarlementsleden verwerpelijk

SP-Europarlementariër Dennis de Jong is tegen de verhoging van het personeelsbudget voor Europarlementariërs waarmee de begrotingscommissie gisteren instemde. De Jong vindt een dergelijke optopping in tijden van bezuinigingen onverdedigbaar. Daarnaast wijst De Jong op de enorme vergoeding voor kantoorkosten: ‘Ik heb van de kantoorkostenvergoeding over 2010 alleen al 30.000 euro teruggestort aan het parlement. Ik roep alle Parlementsleden op dit ook te doen en te laten zien dat ook zij zuinig met belastinggeld omgaan.´

De Jong stemt consequent tegen alle verhogingen en heeft zelf voorstellen gedaan om kosten te besparen. Een van die voorstellen is om in 2012 en 2013 in september of oktober twee plenaire sessies in Straatsburg in één week te houden. Daarmee wordt voorkomen dat die maand twee keer nodeloos op en neer wordt gereisd naar Straatsburg en wordt zo´n 5 miljoen euro bespaard. Volgende week wordt hierover gestemd tijdens de plenaire vergadering in Straatsburg.

De SP is sowieso tegen het geldverslindende verhuiscircus dat jaarlijks meer dan 200 miljoen euro kost. De Jong: ´ik verwacht van de regeringsleiders dat ze, als ze toch over bezuinigingen praten, beginnen met het vinden van creatieve oplossingen om van dit belachelijke verhuiscircus af te komen’.