Irrgang: Vertrek top SNV werd hoog tijd

SP-Tweede Kamerlid Ewout Irrgang heeft verheugd gereageerd op het bericht dat directeur Elsen en voorzitter van de Raad van Toezicht De Waal van ontwikkelingsorganisatie SNV zijn opgestapt. De SP vraagt al geruime tijd om vertrek van de twee nadat diverse integriteitsproblemen bij SNV aan het licht kwamen. Irrgang: 'Het vertrek van Elsen en De Waal kon niet langer uitblijven. De trap moet van bovenaf worden schoon geveegd. Wel vraag ik mij af waarom niet de gehele Raad van Toezicht is opgestapt.'

SNV kwam vorig jaar in opspraak nadat directeur Elsen weigerde zijn hoge salaris onder de zogeheten DG-norm (directeur-generaal op een ministerie) van 124.000 euro per jaar te brengen. De voorzitter van de Raad van Toezicht, Lodewijk de Waal, steunde hem hierin volop. Na veel maatschappelijke verontwaardiging en politieke druk gaven de twee toe, maar nadien bleef het flink rommelen in de organisatie, wat onder meer leidde tot een FIOD rapport en een door het ministerie van Buitenlandse Zaken ingesteld accountantsonderzoek. Afgelopen weekend bleek uit onderzoek door de Volkskrant dat SNV zich schuldig heeft gemaakt aan vriendjespolitiek. De hulporganisatie gunde in 2009 opdrachten aan familie en vrienden. Het ging om advieswerk, een ICT-project en vertaalopdrachten.