Elektronisch Patiëntendossier (EPD) in huidige vorm van de baan

De kans dat het Elektronisch Patiëntendossier er in haar huidige vorm nog komt, is nagenoeg uitgesloten. Dat concludeert SP-senator Tineke Slagter na het debat dat de Eerste Kamer voerde met minister Schippers van Volksgezondheid. Het debat werd na de inbreng van de senatoren geschorst omdat de minister niet in staat was om alle kritische vragen te beantwoorden. Schippers vroeg om uitstel om zich te kunnen beraden op hoe het nu verder moet met de centrale verzameling van patiëntengegevens.

SP-senator Slagter, die tevens voorzitter is van de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, is blij met de keuze van Schippers: 'Al jarenlang heeft de SP gezegd dat het plan dat er nu ligt niet deugt. Er zijn te veel en te grote problemen, onder andere met de privacy, om het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) op dit moment in te voeren. Het lijkt erop dat minister Schippers dit ook begint in te zien. We zijn al jaren bezig met de invoering van een systeem dat niet werkt en waartegen steeds meer weerstand komt, van artsen, patiënten en deskundigen. We zijn verdwaald geraakt, terwijl we eens waren over het uitgangspunt de wens te komen tot een beveiligde infrastructuur voor gegevensuitwisseling met als doel de zorg te ondersteunen en beter te maken. Dat Schippers nu serieus na gaat denken hoe het met het EPD verder moet, is winst. Hopelijk breekt dan ook het inzicht door dat we het huidige pad moeten verlaten en de zaken echt anders moeten aanpakken.'

Behalve de SP, lieten ook andere partijen zich bijzonder kritisch uit over het EPD. Ook Schippers' partijgenoot in de Senaat Heleen Depuis was uiterst kritisch. Slagter is daar blij mee: 'We moeten komen tot een goed systeem, voor patiënt en arts. Dan hebben we niets aan politieke spelletjes. Het onderwerp is in het verleden te veel gepolitiseerd. Dat zal de minister zich ook moeten realiseren. Zeker in de Eerste Kamer kan politieke druk wel eens averechts uitpakken. Het is en blijft zaak een inhoudelijk debat te voeren over hoe we met de registratie van patiëntengegevens verder willen. De keuze van Schippers om zich nader te beraden, biedt de kans om dit ook daadwerkelijk te doen.'