Eerste Kamer: streep door elektronisch patiëntendossier

Minister Schippers slaagt er niet in om de Eerste Kamer ‘ja’ te laten zeggen tegen het uiterst omstreden ‘landelijk elektronisch patiëntendossier’ (EPD). SP-senator Tineke Slagter, voorzitter van de senaatscommissie voor gezondheidszorg: ‘Het is duidelijk. Het hele EPD is een lekke schuit. Daarmee verder varen is slecht voor de patiënten en slecht voor de zorgverleners. Nu de minister weigert het wetsvoorstel zelf terug trekken, zal de Eerste Kamer er volgende week dinsdag definitief een streep door zetten.’

Tineke Slagter

Voor de SP was het kolossale plan vanaf het begin een verkeerde keuze. Tineke Slagter: ‘In plaats van een landelijk superstelsel met al zijn bezwaren en gevaren, bijvoorbeeld als het om de bescherming van gegevens gaat, pleiten wij al lange tijd voor kleinschaligheid, dicht bij de patiënt en de zorgverlener, de huisarts, de apotheek. Tegen beter weten in zijn opeenvolgende regeringen jarenlang doorgegaan met hun plannen, terwijl deskundigen er gehakt van maakten. In de Tweede Kamer heeft de vorige regering nog een meerderheid achter haar plan gekregen. Maar in de Eerste Kamer heeft onze vaste commissie voor gezondheidszorg vanaf het begin wel naar de deskundigen geluisterd. We hebben alles heroverwogen en geconstateerd dat we met zo’n landelijk stelsel wel allerlei risico’s lopen maar er weinig baat bij hebben.’

De SP-senator noemt het teleurstellend dat minister Schippers blijft volhouden dat het verzet tegen het plan op misverstanden berust: ‘Het zou de minister sieren als ze naar haar eigen ministerie kijkt. Juist daar zijn een heleboel zaken fout gegaan. De Eerste Kamer heeft gedaan wat het ministerie heeft nagelaten: alle feiten op een rij gezet en een zakelijke eindbalans opgemaakt. Die is negatief voor het EPD.’

In een allerlaatste debat in de Eerste Kamer werd minister Schippers dinsdag door verschillende fracties opgeroepen het wetsvoorstel in te trekken en aan betere plannen te gaan werken. Dat weigert de minister. Daarom komt er volgende week dinsdag een eindstemming. Tineke Slagter: ‘Ik ben erg blij dat alle fracties het wetsvoorstel zullen verwerpen, met uitzondering wellicht van het CDA. Die fractie twijfelt nog maar heeft, met de rest van de Kamer, ook zware kritiek op het voorstel. Ik hoop dat we volgende week unaniem ‘nee’ zeggen.’