'Wat van ons allemaal is, daar blijf je van af'

'De publieke sector is van ons allemaal. En wat van ons allemaal is, daar blijf je van af.' Dat zei SP-leider Emile Roemer tegen de 10.000 demonstranten die zich op het Malieveld hadden verzameld. 'Dit kabinet maakt de samenleving kapot met de bezuinigingen die gepland staan op de publieke sector. Al deze mensen die hier zijn, van zorg tot onderwijs, van vuilnisman tot soldaat. Dit is de kracht van onze samenleving. Daar moet je juist in investeren.'

De demonstratie georganiseerd door de verschillende bonden is gericht tegen de bezuinigingen van het kabinet in de publieke sector. Het kabinet-Rutte wil miljarden euro's korten op de publieke sector. Volgens berekeningen van Abvakabo zouden daardoor 110.000 banen op de tocht staan. Roemer had een duidelijke boodschap voor de demonstranten. 'Het gaat dit kabinet niet om de bezuinigen, ze willen de publieke sector de nek omdraaien en doet dat onder het mom van de begroting op orde krijgen. Pik het niet. Stem 2 maart met je hart en houd vol totdat jullie gewonnen hebben.' Bekijk meer foto's van de demonstratie

Bekijk de speech van Emile Roemer: