Van Gerven wil opheldering over natuursubsidie Bleker

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil opheldering van staatssecretaris Bleker nu blijkt dat hij als privépersoon ruim 175.000 euro ontving voor natuurontwikkeling waar hij als staatssecretaris juist vanaf wil. Van Gerven: ‘Natuurlijk mag Bleker een beroep doen op subsidie zoals iedere andere Nederlander, maar ik wil weten of hij dit het afgelopen jaar ook nog heeft gedaan en waarom hij mij, ondanks herhaalde verzoeken, hierover niet geïnformeerd heeft.’

Vanochtend meldde dagblad Trouw dat Bleker - als privépersoon - sinds 2005 ruim 175.000 euro heeft ontvangen voor het omzetten van zijn landbouwgrond naar natuur. Van Gerven: ‘Als Bleker dat het afgelopen half jaar heeft gedaan dan deed hij dat in de wetenschap dat deze subsidies afgeschaft zouden worden. Dat moet goed onderzocht worden.’

In november vorig jaar vroeg Van Gerven al aan staatssecretaris Bleker hoe hij zijn privébelangen op afstand had gezet en hoeveel natuursubsidie Bleker zelf ontving. Die vragen werden niet beantwoord, zelfs niet na enkele herinneringen. Van Gerven: ‘Ik wil Bleker graag de ruimte geven om dit uit te leggen, maar hij moet uitleg geven om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Boer Bleker en staatssecretaris Bleker mogen elkaar niet in de weg zitten. Ik wil weten of hij, in de wetenschap dat de natuursubsidies geschrapt zouden worden, op tijd zijn eigen belangen opzij heeft gezet.’

Betrokken SP'ers