Van Dijk: 'Kabinet hypocriet over bibliotheken'

De regering zegt bibliotheken te willen ontzien bij de bezuinigingen, maar in de praktijk komt daar niets van terecht. Eén op de drie bibliotheken wordt mogelijk wegbezuinigd, blijkt uit onderzoek. SP-Kamerlid Jasper van Dijk roept staatssecretaris Zijlstra op om de daad bij het woord te voegen: 'Alleen maar zeggen dat bibliotheken belangrijk zijn is hypocriet. De regering moet bibliotheken daadwerkelijk in bescherming nemen.'

In het regeerakkoord staat dat bibliotheken 'zoveel mogelijk worden ontzien' bij de bezuinigingen. In de praktijk staat de bibliotheek op nummer 1 bij gemeenten om op te besparen. Van Dijk had daarom in december vorig jaar al voorgesteld om hierover in gesprek te gaan met de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Dat heeft volgens Van Dijk nog nog weinig opgeleverd: 'Dat is doodzonde, omdat bibliotheken een belangrijke sociale functie vervullen in de buurt. Niet voor niets heeft schrijfster Joke van der Zwaard de sluiting van bibliotheken in een recente publicatie een 'sociale ramp' genoemd'.

Talloze gemeenten staan op het punt om fors te bezuinigen op bibliotheken. Van Dijk roept inwoners op om daartegen in actie te komen. 'Dat kan in je eigen woonplaats, maar ook de verkiezingen van 2 maart bieden een uitstekende gelegenheid om te laten weten dat je de snoeiplannen van de regering op cultuur niet accepteert,' aldus van Dijk.

Betrokken SP'ers