nieuws

‘Stel zorgbestuurders persoonlijk aansprakelijk voor inzet ongekwalificeerd personeel’

Voor de inzet van ongekwalificeerd personeel in de thuiszorg moeten bestuurders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Dit voorstel doet SP-Kamerlid Renske Leijten naar aanleiding van een uitzending van EenVandaag. ‘Voor het verrichten van medische handelingen moet zorgpersoneel een diploma hebben. Het inzetten van ongekwalificeerd personeel mag niet ongestraft blijven, omdat het kan leiden tot ernstige schade voor de patiënt. Wanneer een bestuurder ongekwalificeerd personeel inzet, moet die aansprakelijk worden gesteld voor het nemen van deze onverantwoorde risico’s.’

In de thuiszorg is de afgelopen jaren veel veranderd. Zo is het voor iedereen mogelijk om een thuiszorgbedrijf te beginnen en zorg te verlenen. Leijten: ‘Inhoudelijke eisen zijn vervallen, onder het motto van de liberalisering van de markt. De Inspectie voor de Gezondheidszorg geeft al een paar jaar aan dat zij onmogelijk de nieuwe aanbieders kan controleren, omdat zij simpelweg geen zicht heeft op wie er nieuw ‘op de markt’ is. Daarom moet het inzetten van ongekwalificeerd personeel hard gestraft worden, de boete moet naar de bestuurder of eigenaar van de thuiszorginstelling. Daarnaast moet er voor de thuiszorg weer een vergunningplicht voor aanbieders worden ingevoerd.’

Leijten maakt zich ook zorgen over de positie van personeelsleden die hun beklag doen over de kwaliteit van de zorg. Leijten: ‘Personeel wat niet intern terecht kan met die zorgen, of zelfs geïntimideerd wordt, moet melding kunnen doen bij een klokkenluiderinstantie. Dan moet de melding snel onderzocht worden, zonder dat het meldende personeelslid bedreigd wordt met ontslag. Willen we deze misstanden oplossen en voorkomen, dan is het nodig dat personeel veilig kan melden en dat overtreders van de wet fors worden aangepakt. Een boete voor de instelling doet de verantwoordelijke bestuurder geen pijn, een eigen boete of veroordeling wel.’

Betrokken SP'ers