Kamer steunt SP: Salaris NS-directie moet verder omlaag

Een motie van SP-Kamerlid Ewout Irrgang die het kabinet vraagt om de directiesalarissen bij de NS verder te verlagen dan minister van Financiƫn de Jager wil, wordt morgen waarschijnlijk unaniem aangenomen door de Tweede Kamer. Irrgang: 'De NS is een publiek bedrijf met een publieke kerntaak. Daar horen lagere directiesalarissen bij die beter passen bij dat publieke karakter.'

Irrgang diende vandaag de motie in om de beloningen bij de top van de NS verder te matigen dan minister De Jager voorstelde. Uit de voorstellen van De Jager bleek dat nieuwe bestuurders slechts 20% minder gaan verdienen dan de huidige NS-top. De top van de NS kan nu maximaal 750.000 euro verdienen en dat wordt in de voorstellen van De Jager teruggebracht tot ongeveer zes ton. Onderdeel daarvan is ook een bonus ondanks de bar slechte prestaties van de NS tijdens deze winter. Bij het vergelijkbare bedrijf ProRail gaan de salarissen veel verder omlaag.

Irrgang: 'De hoofdtaak van de NS is om treinen te laten rijden over het hoofdspoornetwerk. De minister wil graag ook alle randactiviteiten van de NS, zoals de broodjesverkoop op stations en bouwactiviteiten, flink mee laten wegen bij de bepaling van het maximale directiesalaris bij de NS. Maar dat is niet de kerntaak en dat moet dus veel minder zwaar meewegen in de bepaling van het maximale directiesalaris.'

De motie van het SP-Kamerlid is medeondertekend door ChristenUnie, PvdA, CDA, VVD, GroenLinks, D66 en de PVV. De minister ontraadde de motie in het debat. Irrgang verwacht echter dat De Jager de motie na aanname door de Tweede Kamer zal uitvoeren.