Kamer steunt SP: geen fusie Veolia en Connexxion

De Tweede Kamer heeft vandaag een voorstel van SP, GroenLinks en de PvdA aangenomen om de megafusie tussen vervoersbedrijven Veolia en Connexxion tegen te houden. SP-Kamerlid Farshad Bashir reageert opgetogen: ‘Natuurlijk zijn wij tegenstander van marktwerking in het openbaar vervoer. Maar wat nu dreigde was zo mogelijk nog erger: een of twee multinationals die het openbaar vervoer mochten verdelen. De minister moet nu alles in het werk stellen om deze fusie te voorkomen.’

Al eerder constateerde Farshad Bashir dat de marktwerking van het busvervoer failliet is. Door de op handen zijnde fusie van Connexxion en Veolia dreigde een multinational te ontstaan met een marktaandeel van 70%. Bashir: ‘Met de komst van zo een grote vervoerder zouden alle andere partijen kapot geconcurreerd worden. Door ons voorstel moet de minister nu vol aan de bak om het openbaar vervoer te redden uit de handen van Duitse en Franse multinationals.’

Voor Bashir is dit een belangrijke eerste stap de goede kant op. ‘Het besef lijkt nu ook bij andere partijen te komen dat we helemaal op de verkeerde weg zijn met de marktwerking in het OV. Stap twee is echter nog veel belangrijker: een einde aan de marktwerking in het Openbaar Vervoer. Laten we de trein, bus en metro weer terug pakken, want goed openbaar vervoer is van ons allemaal!’

Betrokken SP'ers