De Jong: opstelling Eurocommissaris in transparantiedebat 'ongelofelijk'

SP-Europarlementariër Dennis De Jong is erg teleurgesteld over de weigering van de Europese Commissie om meer openheid en eerlijke samenstelling van de Europese expertgroepen te regelen. De ongeveer 1000 expertgroepen adviseren de Europese Commissie over wet en regelgeving, geven weinig openheid en bestaan voornamelijk uit lobbyisten van grote bedrijven. De SP Europarlementariër had het debat vandaag over verbetering aangevraagd om verbeteringen voor te stellen. De Jong: 'de Eurocommissaris heeft echter een ramkoers met het parlement gekozen, er werd geen enkele vraag beantwoord en alle verbeteringen van Parlementariërs werden naar de prullenbak verwezen: ongelofelijk`.

De Jong laat het hier niet bij zitten: 'het was duidelijk dat Parlementariërs van links tot rechts hier geen genoegen mee nemen. Wij gaan nu dan ook zelf aan de slag met verbeteringen via de Europese Wet Openbaar bestuur'. Ook hebben de Parlementariers hun zinnen gezet op verscherping van de regels om belangenverstrengeling te voorkomen. De Jong: 'Het Parlement heeft lobbyende ex-Commisarissen onlangs al op de vingers getikt over belangenverstrengeling, maar ook bij deze expertgroepen moet er snel een code en een controle ter voorkoming van belangenverstrengeling komen'.

Daarnaast zal de SP ook zelf met voorstellen komen om vooral de eerlijke vertegenwoordiging in deze groepen te regelen. Uit een rondgang van de SP langs verschillende belangenvertegenwoordigers zoals vakbonden, consumentenbond, milieuorganisaties en MKB vertegenwoordigers blijkt dat zij niet de mogelijkheden hebben om goed mee te doen in deze expertgroepen. De Jong wil dan ook werk maken van goede vergoedingsregelingen: 'zodat een winkelier die zijn zaak moet sluiten of een onderzoeker die vrij moet nemen om te adviseren hier ook voor gecompenseerd worden. Hier geldt echt: voorkomen is beter dan genezen. Slechte wetten kosten de maatschappij veel meer dan experts vergoeden voor hun voorbereiding en medewerking'.