Historische dag voor Egypte en Arabische wereld

'Het aftreden van president Mubarak van Egypte is het voorlopige hoogtepunt in een historische ontwikkeling voor dat land en voor het hele Midden-Oosten, aldus SP-leider Emile Roemer na de beslissing van de oude Egyptische president om zijn presidentiële macht over te dragen. 'De SP feliciteert het Egyptische volk en de moedige leden van de ‘6 april beweging’ die 18 dagen geleden begonnen aan een politiek avontuur dat heeft geleid tot de omwenteling van 11 februari 2011. Daarvan kon niemand dromen na de gefraudeerde parlementsverkiezingen in november 2010.'

Vier de val Mubarak. Zaterdagmiddag om 15 uur Beursplein Amsterdam manifestatie tegen dictaturen van Tunesië, Egypte en Iran. Organisatie: Iraanse Progressieve Jeugd (IPY). De SP zal er bij zijn.

Met de machtsoverdracht van Mubarak is een begin gemaakt met de inwilliging van de eisen van de opstand. Die eisen betreffen niet alleen het vertrek van de president Mubarak maar ook een einde aan de noodtoestand die al 31 jaar bestaat; invoeren van onmiddellijke persvrijheid en de aanstelling van onafhankelijke rechters en vooral een nieuwe grondwet en verkiezingen voor een nieuw parlement. De politiestaat die in Egypte al jaren bestaat, is een zware slag toegebracht, maar met zeker driehonderd doden in de laatste 18 dagen is een hoge tol betaald. SP-woordvoerder Buitenlandse Zaken Harry van Bommel: 'Deze machtsoverdracht is het begin van een diepgaand proces van politieke en maatschappelijke verandering dat moet leiden tot normale democratische verhoudingen. Het Egyptische volk zal op vreedzame wijze een democratisch proces moeten doormaken. Daarbij moeten ook snel verkiezingen worden gehouden. Internationale waarnemers dienen toe te zien dat wat vandaag wordt begonnen op een degelijke manier wordt voortgezet. De krijgsmacht die een centrale rol in de Egyptische politiek en economie speelt, heeft de volksopstand niet actief bestreden en een kans gegeven om te groeien. De rol van de krijgsmacht moet in het zich nu ontwikkelende revolutionaire proces uiteindelijke volledig ondergeschikt worden gemaakt aan de burgerlijke macht.'

Na de val van de dictator Ben Ali van Tunesië vier weken geleden is het nu Hosni Mubarak die het politieke toneel verlaat. Van Bommel: 'Dit is een waarschuwing voor alle presidenten in de Arabische wereld en het hele Midden-Oosten die in de afgelopen decennia met steun van veelal westerse landen in het zadel zijn gebleven. De politieke omstandigheden in dit deel van de wereld zullen diepgaand veranderen in de komende jaren. Dat is erg goed nieuws.'