Gesthuizen: ‘Alle politieverhoren opnemen’

SP-Kamerlid Gesthuizen wil dat voortaan alle politieverhoren worden opgenomen. Een voorstel daartoe presenteert Gesthuizen vandaag in een debat met minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Gesthuizen: ‘Bij politieverhoren gaat het vaak om cruciale informatie voor het bewijs in strafzaken. Het is niet meer van deze tijd dat niet alle politieverhoren worden geregistreerd.’

Op dit moment worden alleen politieverhoren over de ernstigste strafbare feiten en de verhoren met minderjarigen opgenomen. In het debat over het onderzoek naar de Schiedammer Parkmoord pleitte Jan de Wit er namens de SP vijf jaar geleden al voor alle politieverhoren op te nemen en te digitaliseren.

De reden om dit niet te doen was dat dit te veel geld zou kosten. Gesthuizen vindt het een slechte zaak dat dit nu nog steeds niet is geregeld: ‘Om juridische blunders te voorkomen moet zowel de verdediging als de rechter achteraf kunnen oordelen over het politieverhoor en de toegepaste methodes. Ook scheelt het de politie een hele hoop tijd om de verhoren uit te werken. Die kostbare tijd van onze agenten kan beter ingezet worden. Met alle moderne technische mogelijkheden maak je mij niet wijs dat we niet alle verhoren zouden kunnen opnemen en bewaren.’