EU moet druk uitoefenen om einde te maken aan het geweld Libië

SP-Fractievoorzitter Emile Roemer heeft met afschuw gereageerd op berichten dat Libische strijdkrachten het vuur hebben geopend op demonstrerende Libische burgers: 'Dit is een verschrikkelijke misdaad tegen de eigen bevolking die niet onbeantwoord kan blijven,' aldus Roemer. 'Het bombarderen en beschieten van eigen volk met zware middelen, waaronder de luchtmacht, is een oorlogsmisdaad. Premier Rutte moet in zich Europa en de wereld sterk maken om direct sancties te treffen tegen het regime van Khadaffi.'

Diverse internationale media meldden dat scherpe munitie in Tripoli is gebruikt, met honderden doden tot gevolg. Een ooggetuige stelde dat alle wijken van Tripoli worden gebombardeerd. Getuigenissen spreken ook van beschietingen uit helikopters en vanuit landcruisers. Twee piloten van luchtmacht weken uit naar Malta omdat zij weigerden demonstranten in Bengazi te beschieten. Dat moest gebeuren vanaf hoogte van 500 meter. Op tv zijn hulzen van gebruikte zware munitie te zien.

De SP wil dat de EU onmiddellijk druk gaat uitoefenen om een einde maken aan het geweld. Emile Roemer: 'De EU moet zich onverwijld achter de Libische bevolking scharen. De besprekingen van de onderhandelingen tussen de Europese Unie en Libië over een samenwerkingsovereenkomst moeten direct worden opgeschort. Als het geweld niet direct stopt dan moeten we de olie en gasimport uit Libië stoppen.'

Betrokken SP'ers