Eerste Kamer wil debat over onderzoek privatiseringen

Op 15 maart houdt de Eerste Kamer een speciaal debat over de vraag of er een parlementair onderzoek komt naar het privatiseringsproces van de afgelopen twintig jaar in Nederland. Vandaag nam het College van Senioren daartoe een besluit. Het debat was aangevraagd door de fractievoorzitters van ChristenUnie, PvdA en SP en kreeg de steun van de grote meerderheid van de senaat.

Tiny Kox

SP-fractievoorzitter Tiny Kox is blij met de beslissing: 'Op 15 maart zullen we met elkaar overleggen of de Eerste Kamer voor het eerst in zijn bestaan gebruik gaat maken van het recht om een parlementaire enquete te houden. Ik hoop dat het ervan komt. Dan kunnen we onderzoeken hoe de verschillende privatiseringsprocessen verlopen zijn. Welke doelen waren er en zijn deze doelen gehaald? Volgens ons moet ook onderzocht worden hoe het oordeel van de bevolking zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft over deze verregaande ingrepen in onze maatschappelijke ordening. Dat is uitermate interessant voor een partij als de SP, die zich altijd kritisch heeft opgesteld tegen wat we vaak als 'sociale uitverkoop' aangeduid hebben. Maar ook voor partijen die grote voorstander waren van privatiseringen, zoals VVD en D66 en lange tijd ook de PvdA, is het belangrijk om terug te kijken op wat gebeurd is en zo beter te kunnen besluiten hoe we verder moeten.'