VVD-ers trekken rookgordijn op in OV-chipkaartdebacle

SP-Kamerlid Farshad Bashir Bashir vindt het onvoorstelbaar dat de VVD'ers Schultz en Aptroot toch door willen gaan met het invoeren van een gekraakte OV-chipkaart. Volgens Bashir worden rookgordijnen opgeworpen om de almaar groeiende problemen rondom de OV-Chipkaart te verhullen: ‘Het is treurig. Eerst geeft Schultz toe dat de kaart zo lek is als een mandje maar vervolgens wil zij niets doen. Dit ondanks jarenlange waarschuwingen dat de huidige kaart niet deugt. Gelukkig heeft de Tweede Kamer voorlopig het verder verplichten van de OV-Chipkaart tegengehouden.’

De SP is groot voorstander van een eenduidige en veilige OV-Chipkaart. Bashir: ‘We zijn alleen wel tegen déze chipkaart omdat we er al jaren op hameren dat deze kaart niet veilig is. Er zijn betere kaarten beschikbaar maar het is een politieke keuze geweest om die niet in te voeren.’

Bashir is blij dat er een meerderheid gevonden is in de Tweede Kamer om voorlopig de OV-Chipkaart niet verder op te dringen: ‘Het is heel dom om nu door te gaan. Je moet niet nog meer reizigers verplichten om een onveilige kaart te kopen die al jaren geleden vervangen had moeten worden. De problemen zijn al groot genoeg. De apparaatjes om de kaart te kraken vliegen de winkels uit.’

Bashir maakt zich ook kwaad over VVD-woordvoerder Charlie Aptroot. Die maakte zich meer druk over het feit dat SP’ers hebben aangetoond dat het Chipkaart-systeem lek is dan over het falende systeem zelf. Bashir: ‘Charlie Aptroot heeft jaren toegekeken hoe het kabinet een waardeloze kaart invoerde en klaagt nu dat de SP dat blootlegt. Hij is de brandweerman die tegen de rookmelder vloekt. Onvoorstelbaar, het lijkt wel haast een afleidingsmanoeuvre om zijn minister uit de wind te houden.’