‘Voer snel label voor bontkraag in’

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat het kabinet snel de aangenomen motie uitvoert om bont te labellen. Volgens het televisieprogramma TROS-Radar wil 93% van de mensen, aan de hand van een label, weten of hun kraag van echt of nepbont is. Een aangenomen motie van de SP die de regering oproept om bont te labellen, is echter nog steeds niet uitgevoerd door de regering.

‘Met een slap excuus worden we het bos ingestuurd', zegt Van Gerven. In de officiële brief van de regering wordt verwezen naar de wereldhandelsorganisatie en naar Europa. Maar onder de regels van de wereldhandelsorganisatie is het al mogelijk om een label in te voerenl. In de Verenigde Staten bestaat al een verplichte vorm van etikettering.

De SP heeft inmiddels vragen gesteld aan de staatssecretaris en zal deze kritisch bevragen op het eerstkomende overleg. Van Gerven: ‘We moeten er vaart achter zetten. De regering moet deze democratisch aangenomen motie gewoon uitvoeren.’