Van Gerven: Er wordt niet geleerd van de Q-koortsramp

‘Uit de kritische analyse van wat mis ging bij de Q-koortsuitbraak in Nederland zijn geen lessen geleerd’, aldus Kamerlid Van Gerven tijdens het debat over de Q-koorts. ‘En daardoor dreigt het kritische Q-koortsrapport van de commissie Van Dijk in een la te verdwijnen. Er wordt bijvoorbeeld niet gekozen om de controle, via de Voedsel en Warenautoriteit, onder de regie van het ministerie van Volksgezondheid te brengen. Daarmee zijn nog steeds de belangen van de landbouw belangrijker dan die van de volksgezondheid. Dit is heel ernstig’.

Henk van Gerven stelde in het debat voor om de patiënten met Q-koorts centraal te stellen. Van Gerven: ‘Er moet een steunpunt komen voor de patiënten, waar zij alle medische, psychische en maatschappelijke problemen die voortgekomen zijn uit deze ziekte kunnen bespreken en kunnen oplossen. De specifieke problemen van de patiënten moeten daar integraal worden aangepakt. Juist omdat de overheid gefaald heeft in haar aanpak van deze ziekte, heeft zij hier een belangrijke taak’.

De commissie Van Dijk onderzocht de aanpak van de uitbraak van de dierziekte Q-koorts die oversloeg op mensen. Sinds 2007 raakte meer dan 4000 mensen besmet met Q-koorts, waarvan honderden met de ernstige chronische vorm. Er zijn 18 mensen overleden aan deze ziekte. Uit het rapport blijkt dat de regering laks heeft opgetreden. De centrale regie ontbrak en het bedrijfsleven werd nauwelijks aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. Onder het mom van de privacy, dat wil zeggen bedrijfsbelangen, werden besmettingsbronnen niet openbaar gemaakt. ‘Dit treuzelen heeft geleid tot gezondheidsrisico’s voor veel mensen’, stelt Van Gerven, ‘en de kernvraag nu is of met de getroffen maatregelen adequaat optreden van de overheid in de toekomst wordt verzekerd. Gezien het debat heb ik daar weinig vertrouwen in’.

Betrokken SP'ers