Van Bommel: 'EU moet optreden tegen Tunesië'

SP-woordvoerder Harry van Bommel heeft er bij minister Rosenthal op aangedrongen de onderhandelingen tussen de EU en Tunesië over verdergaande samenwerking te stoppen. 'Eerst moeten de demonstranten vrij en elementaire vrijheden zoals de vrijheid van meningsuiting worden gerespecteerd,' aldus Van Bommel naar aanleiding van de al weken durende demonstraties in Tunesië tegen werkloosheid, sociale en politieke ongelijkheid.

Vier weken geleden begonnen in Tunesië de protesten na het opruimen door de politie van illegale verkoopstalletjes van groenten en fruit. De verkoper, een werkloze academicus, stak zichzelf uit protest in brand en dat protest lokte onophoudelijke protesten uit tegen het regime van de al 23 jaar aan de macht zijnde president Ben Ali. De getroffen groenteverkoper is inmiddels aan zijn verwondingen overleden.

Vandaag sprak Van Bommel met de Hoge Vertegenwoordiger bij de EU, Catherine Ashton, over de situatie in Tunesië. Lady Ashton heeft gisteren in een verklaring de onmiddellijke vrijlating geëist van bloggers, journalisten, advocaten en anderen die bij de vreedzame demonstraties van de afgelopen weken betrokken waren. In die verklaring stelt Ashton ook dat Tunesië vooruitgang moet boeken op het vlak van mensenrechten en elementaire vrijheden.

Van Bommel vroeg Ashton de onderhandelingen tussen de EU en Tunesië over verdergaande economische samenwerking op te schorten indien niet aan de eisen van de EU wordt voldaan. Ashton zei daarop dat dit één van de opties is, maar dat opschorting van de onderhandeling pas mogelijk is als de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU het daarover eens zijn. Van Bommel: 'Daarom heb ik er vandaag bij minister Rosenthal op aangedrongen die opschorting van de onderhandelingen te steunen. Er moet namelijk veel meer druk op Tunesië worden gezet om respect voor mensenrechten af te dwingen. De EU kan die druk leveren.'