Onderwijsbestuurders blijven dik verdienen

Het kabinetsvoorstel voor een maximumsalaris voor onderwijsbestuurders gaat lang niet ver genoeg. SP-Kamerlid Van Dijk vindt het onbegrijpelijk dat een schoolbestuurder tot 30% meer mag verdienen dan zijn eigen baas, de minister van onderwijs: ‘223.000 euro is een halve ton meer dan onze ministers krijgen. Wij willen een eind maken aan de topsalarissen in de publieke sector. Het absolute maximum moet dus het salaris van een minister zijn.’

Van Dijk vindt het goed dat de regering eindelijk werk maakt van een wettelijk maximumsalaris in het onderwijs. De SP bepleit dat al vanaf het moment dat tientallen bestuurders zichzelf begonnen te verrijken met salarissen van vele tonnen per jaar. Ook juicht Van Dijk het toe dat de regering teveel betaald salaris gaat terugvorderen van graaiende bestuurders. De schoen wringt bij de vaststelling van het maximumsalaris: 130% van wat een minister per jaar krijgt.

‘Momenteel wordt er flink bezuinigd op onderwijs en docenten worden keihard op de nullijn gezet. De tijd van verrijking aan de top moet afgelopen zijn’, aldus Van Dijk die verder stelt dat idealiter iedereen binnen het onderwijs onder dezelfde CAO moet vallen, zodat je zeker weet dat salarissen niet te ver uit elkaar liggen. Van Dijk zal deze voorstellen in het debat over het wetsvoorstel naar voren brengen.