De Jong roept Eurocommissie op het matje over onthullingen EU-Rekenkamer

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft de Europese Commissie om opheldering gevraagd over de onthullingen van oud-Rekenkamer lid Engwirda over misstanden bij de Europese Rekenkamer. Uit de uitlatingen van Engwirda blijkt dat de Europese Commissie de Rekenkamer onder druk heeft gezet om soepel met fraude om te gaan en dat leden van de Rekenkamer uit deze landen deze misstanden proberen te verdoezelen. De Jong: ‘Ik wil van de Commissie horen welke maatregelen er nu precies genomen zijn om de integriteit van leden van de Rekenkamer te waarborgen en ik wil een debat hierover met het Europees Parlement. Bovendien moeten de ideeën van de Commissie over versoepeling van de controle door de Rekenkamer van tafel.´

Commissie moet openheid bieden De Jong heeft de Europese Commissie vragen gesteld over de ongeoorloofde uitoefening van druk door de Commissie. Hoewel de Europese Commissie in de pers via een woordvoerder heeft laten weten dat er volgens haar niets aan de hand is, wil De Jong betere afspraken met de Commissie maken over hoe zij met de Rekenkamer omgaat. Daarnaast wil De Jong inzicht in de maatregelen die genomen zijn om de integriteit van leden van de Rekenkamer te waarborgen. De Jong: ´Is er een gedragscode voor de leden en hoe wordt deze gehandhaafd? Is er een deugdelijke regeling voor klokkenluiders? En hoe is de verdeling van bevoegdheden tussen de Rekenkamer zelf en de Commissie?´

Daarnaast wil De Jong dat de Commissie het voorstel om meer fouten op de begroting toe te staan intrekt. Op dit ogenblik wordt dit voorstel besproken in de begrotingscontrolecommissie van het Europees Parlement, waarvan De Jong deel uitmaakt. De Jong: ‘Nu duidelijk is dat de begrotingscontrole door de Rekenkamer in het verleden niet altijd goed is gedaan moeten we juist de boeken beter controleren in plaats van slechter.'

Update Dennis de Jong geeft op BNR nieuwsradio commentaar op de onthullingen over de Rekenkamer. De Jong wil Engwirda naar de begrotingscontrolecommissie van het Europees Parlement halen om tekst en uitleg te geven, het item kunt u hier terugluisteren.

Betrokken SP'ers