Veiligheid rond windmolens verbeterd

SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen kreeg ruime steun voor zijn voorstel om de veiligheidseisen rond windmolens langs autosnelwegen en spoorlijnen aan te scherpen. Aanleiding van de motie is het incident met een windmolen langs de A6 bij Lelystad mei 2009. Een afgebroken wiek kwam op de vluchtstrook van de autoweg terecht kwam. De molens staan daar bij gebrek aan regels over afstanden veel te dicht op de weg. "Nu de focus steeds meer komt te liggen op windmolens op land in plaats van op zee is het goed om te bepalen waar we ze veilig weg zetten", zegt Jansen. "Daarbij moeten we de riscio's van ongelukken op drukke snelwegen en spoorlijnen niet onderschatten".

Het voorstel regelt dat voor windmolens dezelfde risiscobenadering wordt gehanteerd als bij externe veiluigheid rond industrie en bedrijven. De kans op een ongeval mag nog maar één op een miljoen zijn dat het mis gaat. Jansen: " De wiek op de A6 viel gelukkig op de vluchtstrook waardoor de schade beperkt bleef. Als het goed is kan met deze nieuwe norm een wiek van nieuw te bouwen molens zelfs de vluchtstrook niet meer halen'.