Van Dijk: 'Stop met de JSF, nu het nog kan'

De Joint Strike Fighter wordt 1,4 miljard euro duurder dan was berekend. Daarmee komen de totale investeringskosten voor Nederland uit op 7,6 miljard euro. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is de dramatische kostenstijging reden om nu definitief af te zien van dit prestigeproject. Hij zal dat voorstel volgende week dinsdag doen bij de behandeling van de Defensiebegroting in de Tweede Kamer.

Van Dijk: ‘Dit is de zoveelste kostenstijging van de JSF. Laten we stoppen met dit straaljager-fiasco, nu het nog kan. Minister Hillen gaat al 1 miljard bezuinigen op defensie, 10.000 mensen worden ontslagen. Het is niet te verkopen dat de regering nog vasthoudt aan een straaljager die keer op keer duurder wordt en ook niet nodig is. Militairen kampen met versleten uitrusting en achterstallig onderhoud van materieel. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, is het veel belangrijker daar eerst wat aan te doen.'

De SP is voorstander van een bescheiden krijgsmacht die niet meedoet aan aanvalsoorlogen zonder VN-mandaat. Missies bedoeld voor vredeshandhaving, kunnen wel gesteund worden door de SP, mits ze legitiem en proportioneel zijn. Van Dijk: ‘Maar daar is beslist geen JSF voor nodig. Het lijkt me logisch dat andere partijen nu ook inzien dat we met dit rampzalige project stoppen en het geld inzetten voor nuttige zaken.’