Spannend AOW-debat in senaat op handen

Vanavond begint in de Eerste Kamer een debat over een door het kabinet beoogde korting op de AOW-partnertoeslag. Morgen wordt het debat voortgezet en zal ook blijken of de Eerste Kamer instemt met de korting. Volgens SP-senator Tuur Elzinga zou het wel eens het eerste voorstel kunnen zijn dat het kabinet Rutte niet ingevoerd krijgt.

Elzinga: ‘Het is een slecht voorstel en dat vinden gelukkig veel partijen in de senaat. Het raakt een relatief kleine groep AOW-ers met een jongere partner hard in de portemonnee en het moet per 1 januari al ingaan waardoor niemand zich erop heeft kunnen voorbereiden. Daarbij betreft het meestal 60-plussers die het vaak niet zal lukken het verloren inkomen via betaald werk te compenseren.’

Het wetsvoorstel raakt de komende vijf jaar gemiddeld 200.000 huishoudens per jaar die door de korting tot drie procent koopkracht dreigen in te leveren. Daar bovenop komen de effecten van andere bezuinigingsmaatregelen die dit kabinet voor hen in petto heeft. Het inkomen van veel ouderen blijft achter, mede omdat hun aanvullende pensioenen in veel gevallen dit jaar niet geïndexeerd worden. Dubbel oneerlijk is dat het negatieve koopkrachteffect bovendien het grootst is bij huishoudens met een laag inkomen net boven 110 procent van het wettelijk minimumloon. Hoe hoger het inkomen, hoe kleiner het effect.

Elzinga: ‘Het is een ordinaire bezuiniging over de rug van een kleine groep. De kosten van de reddingsoperatie voor de banken worden verhaald op de samenleving door bezuinigingen, waarvoor Rutte de lagere inkomens nog het meest wil laten opdraaien. Ik noem dat asociaal.’