SP vraagt duidelijkheid over inzet bevoorradingsschip voor de kust van Ivoorkust

SP-Kamerleden Ewout Irrgang en Harry van Bommel hebben vandaag aan het kabinet meer duidelijkheid gevraagd over de inzet van het bevoorradingsschip Hr. Ms. Amsterdam voor de kust van Ivoorkust. De regering liet gisteren weten gehoor te hebben gegeven aan het verzoek van de Franse regering om maritieme steun voor de veiligheid van burgers van EU-lidstaten in het onrustige Ivoorkust.

De Kamerleden staan niet direct afwijzend tegenover de inzet van het Nederlandse marineschip maar vinden dat de brief aan de Kamer onvoldoende duidelijk is. Ze hebben onder meer vragen over het verschil tussen de brief die zij van het kabinet ontvingen en het persbericht dat hierover is verschenen. Irrgang: 'In het persbericht wordt melding gemaakt van mogelijke veiligheidsoperaties terwijl in de Kamerbrief slechts gesproken wordt over eventuele evacuatie van EU-burgers. Indien het daadwerkelijk gaat om meer dan evacuaties van EU-burgers is mogelijk expliciete instemming van de Kamer vereist.'

Ook willen Irrgang en Van Bommel weten onder welk mandaat de inzet van de Hr. Ms. Amsterdam valt. De SP'ers hebben de regering gevraagd om uiterlijk maandag met een antwoord te komen, zodat de onduidelijkheid zo snel mogelijk uit de wereld is.