Politieleiding volhardt in bonnenquota

‘Het lijkt erop dat leidinggevenden bij de politie de minister niet serieus nemen.’ Dat stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak in reactie op het bericht dat leidinggevenden in Utrecht het verbod op bonnenquota aan hun laars lappen. Uit onderzoek van de SP werd duidelijk dat in veel meer korpsen managers zich niet aan de afspraken houden en agenten nog steeds afrekenen op het aantal bonnen dat ze uitdelen. Na lang aandringen van de SP besloot minister van Veiligheid Opstelten onlangs een einde te maken aan deze bonnenquota.

Uit meldingen aan de SP bleek dat sommige leidinggevenden vinden dat zij het voor het zeggen hebben en niet de minister: ‘Wie betaalt, bepaalt’, kregen agenten te horen. Wij betalen jullie en niet de minister, dus je hebt naar ons te luisteren, zo denken deze politiemanagers. Hier zie je hoe ver sommige leidinggevenden van de werkvloer af staan. Niemand wil dat agenten worden afgerekend op het aantal bonnen. De burgers niet, de agenten niet, de Tweede Kamer niet en de minister ook niet. Toch gaan sommige leidinggevenden daar gewoon mee door. Dat is heel brutaal en kunnen we niet accepteren. Ik roep de minister op om snel orde op zaken te stellen en zijn gezag binnen de politie te laten gelden.’

Agenten kunnen misstanden binnen de politie blijven melden: politie@sp.nl