NS misbruikt sneeuwval voor verkapte bezuiniging

Verkeersminister Schultz moet opkomen voor de treinreizigers en afdwingen dat de NS de komende anderhalve week niet met een uitgeklede dienstregeling gaat rijden. SP-Kamerlid Farshad Bashir roept de minister hier toe op nadat de NS heeft aangegeven om ongeacht het weer te gaan rijden met fors minder treinen. Bashir: ‘Deze uitgeklede dienstregeling is helemaal niet nodig, dit is gewoon een verkapte bezuiniging over de rug van de reizigers.’

De Nederlandse Spoorwegen hebben voor barre weersomstandigheden een aangepaste dienstregeling bedacht waardoor er een stuk minder treinen op het spoor rijden. Het bedrijf heeft nu al besloten om de komende twee weken met deze uitgeklede dienstregeling te blijven rijden, terwijl dit helemaal niet nodig is. Bashir: ‘De NS weet blijkbaar meer dan het KNMI, dat nog geen idee heeft wat het weer over een week wordt. Nu al treinen schrappen is niet ten dienste van de reiziger, maar ten dienste van de portemonnee van de NS, zeker omdat de NS aangeeft dat er meer dan voldoende treinen zijn.’

Met dit weer is de trein verreweg het veiligste vervoersmiddel. Door de dienstregeling uit te kleden, worden veel mensen gedwongen om juist met de auto te reizen terwijl dat veel gevaarlijker is. Bashir wil dus dat de NS stopt met het pesten van reizigers en weer een fatsoenlijke dienstregeling gaat rijden: ‘Als het weer zo hard gaat sneeuwen, snap ik het wanneer de NS op een nooddienstregeling moet overstappen. Bij voorbaat al de service verslechteren is echter onacceptabel. De NS zou iedereen die na de afgelopen tijd nog met de trein reist, een bloemetje moeten sturen, in plaats van nog verder straffen.’

Betrokken SP'ers