Nieuwe demonstraties tegen verhoging collegegeld

Vrijdag 10 december worden in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht en Wageningen nieuwe demonstraties georganiseerd tegen de onderwijsplannen van het kabinet Rutte. De regering wil studenten die studievertraging oplopen beboeten met een collegegeldverhoging van 3000 euro. Ook wordt de studiefinanciering afgeschaft voor de masterfase. SP-Kamerlid Jasper van Dijk en ROOD vinden deze plannen belachelijk en roepen studenten en docenten op hun stem te laten horen.

Van Dijk zal de studenten aanstaande vrijdag om 13.00 op de Dam in Amsterdam toespreken. ROOD is aanwezig in verschillende steden. ‘Vorige week waren in Den Haag en Groningen samen al 4.000 studenten op straat, nu volgen ook andere steden. Deze plannen moeten van tafel willen we het onderwijs toegankelijk houden voor jongeren zonder rijke ouders”, aldus ROOD-voorzitter Leon Botter. Half januari volgt waarschijnlijk een grote demonstratie op het Malieveld in Den Haag.