Europees Parlement op de bres voor de postbodes

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft gisteren de petitie Europarlementariërs voor een goede postsector gelanceerd. De petitie roept de Europese Commissie op om landen die de postmarkt nog niet hebben geliberaliseerd geen boete te geven. De Jong: ´de liberalisering in Nederland zorgt voor massaontslagen, sociale kaalslag en slechtere service voor de consument. We moeten de rest van Europa hiervoor behoeden en de liberalisering, daar waar mogelijk zo snel mogelijk terugdraaien.`

Dennis de Jong speecht

De petitie wordt ondersteund door Parlementariërs van de christendemocratische, liberale, sociaaldemocratische, groene en linkse fracties uit het Europees Parlement. Gisteren werd al duidelijk dat niet alleen bij de initiatiefnemers van de petitie grote ongerustheid bestaat over de liberalisering. De Jong: ´ik ontving gisteren al gelijk emails van Parlementariërs die spontaan de petitie wilde ondersteunen. Ook kwamen er gelijk parlementariërs bij de lancering hun handtekening zetten op een grote postkaart`.

Cornelia Berger van de internationale vakfederatie voor postbodes spreekt haar steun uit voor de actie

De actie wordt ondersteund door de internationale vakfederatie van postbodes, Uni-global Union. De vakbond heeft aangekondigd postkaarten te gaan sturen naar parlementariërs uit alle landen en van alle politieke groepen om ze op te roepen de petitie te steunen. De vakbond en de SP zien de petitie als een steun in de rug voor de actievoerende Nederlandse postbodes. In de petitie wordt namelijk ook druk gezet op de Commissie om snel de sociale gevolgen van liberalisering in landen als Nederland in kaart te brengen. Op basis daarvan zal de Nederlandse regering naar verwachting ook in Europees verband aangesproken kunnen worden op de verplichting uit de postrichtlijn om te zorgen voor universele dienstverlening en goede arbeidsvoorwaarden.

Ook leden van de liberalen steunen de actie, zoals Marian Harkin

Vakbondsleden uit verschillende EU lidstaten en parlementariërs poseren bij de petitie