Directie KIT verlaagt salaris na druk Tweede Kamer

Het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) gaat het salaris van zijn directeur verlagen. Dit laat het KIT weten in reactie op de commotie die is ontstaan als gevolg van hoge directiesalarissen bij sommige ontwikkelingsorganisaties.

De SP zwengelde deze discussie een half jaar geleden aan toen bekend werd dat het salaris van de directeuren van onder andere het SNV ver boven de 124.000 euro lag, de zogenaamde DG-norm. Dit bedrag geldt als maximum voor organisaties die aan ontwikkelingshulp doen en hiervoor subsidie ontvangen vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Deze week diende de SP samen met de VVD, CDA en Christen Unie een voorstel in om organisaties die nog niet aan de DG-norm voldoen te manen de directiesalarissen per 2011 te verlagen tot op of onder deze norm. Zo niet dan komen zij niet meer in aanmerking voor (toekomstige) subsidies.

SP-Kamerlid Ewout Irrgang: ‘Het is goed dat het KIT nu gehoor geeft aan de oproep van de Kamer en zich bewust lijkt van de grote maatschappelijke verontwaardiging die er bestaat over de hoge directiesalarissen.’

Irrgang heeft geen goede woorden over voor de directie van SNV die zich al maanden doof houdt voor de oproep: ‘De dovemansoren van de directie van SNV brengen niet alleen SNV in diskrediet maar ook alle andere goede doelen. Dat neem ik directie en de raad van toezicht van SNV kwalijk.’