Brief Tweede Kamer aan Bondsdag: Voltrek straf van oorlogsmisdadiger Faber (update)

De fractievoorzitters in de Tweede Kamer sturen per brief een verzoek aan hun collega’s in de Duitse Bondsdag om ‘al het mogelijke in het werk te stellen voor een snelle strafvoltrekking van de laatste voortvluchtige Nederlandse oorlogsmisdadiger in Duitsland, Klaas-Carel Faber.’ Het gezamenlijk schrijven van de Tweede Kamer is een initiatief van SP-leider Emile Roemer. Hij honoreert daarmee een verzoek dat onderzoeksjournalist Arnold Karskens onlangs aan hem deed in een uitzending van Pauw & Witteman.

Klaas-Carel Faber is onder meer veroordeeld voor het medeplegen van moorden tijdens de Nazi-bezetting van Nederland. In 1947 werd hij voor de misdaden ter dood veroordeeld. Later is deze straf omgezet in levenslange gevangenisstraf. Faber ontsnapte in 1952 uit de gevangenis en leeft sindsdien als vrij man in Duitsland.

Emile Roemer: ‘Faber heeft de straf die hij kreeg niet uitgezeten. Het is voor de nabestaanden niet te verkroppen dat de dader van zulke misdaden decennialang vrij door het leven kan terwijl zij levenslang de pijn van de geschiedenis in zich meedragen. Arnold Karskens zei eerder: ‘de laatste echte Nederlandse nazi moet achter de tralies.’ Ik ben dat van harte met hem eens. Ik hoop dat deze brief daaraan kan bijdragen en dat het recht alsnog zijn beloop kan hebben.’

Update De fractievoorzitters van alle partijen in deze Kamer hebben besloten de brief mede te ondertekenen zodat er sprake is van een unaniem verzoek vanuit de Tweede Kamer. De brief is hieronder te lezen.

Aan de voorzitter president van de Bondsdag Aan alle leden van de Bondsdag

Wij, leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal van Nederland, verzoeken onze collega’s van de Bondsdag om al het mogelijke in het werk te stellen voor een snelle strafvoltrekking van de laatste voortvluchtige Nederlandse oorlogsmisdadiger in Duitsland, Klaas-Carel Faber, momenteel woonachtig in Ingolstadt, Beieren. Het Nederlands Openbaar Ministerie heeft op 16 november 2010 een Europees arrestatiebevel uitgevaardigd waarin de aanhouding wordt gevraagd van Faber.

Faber, geboren in Haarlem op 22 januari 1920, werd voor het medeplegen van moorden, zware mishandeling en hulp aan de vijand tijdens de Nazi-bezetting van Nederland op 9 juni 1947 ter dood veroordeeld, later omgezet in levenslange gevangenisstraf. Tijdens de kerstdagen van 1952 ontsnapte hij naar West-Duitsland waar hij sindsdien woont. Faber maakt aanspraak op de Duitse nationaliteit door de zogenaamde Erlass des Führers uit 1943.

Klaas-Carel Faber behoort tot de laatste Nederlandse veroordeelde voortvluchtige oorlogsmisdadigers uit de Tweede Wereldoorlog en heeft zijn opgelegde straf nooit uitgezeten. Deze ‘mensenjager’ vormde een onmisbare schakel in het uitvoeren van de nazi-terreur in ons land. Nabestaanden van zijn slachtoffers voelen nog dagelijks de pijn die deze man hen heeft aangedaan. Een verdriet verergert door het feit dat hij nimmer spijt heeft getoond van zijn gruweldaden én al 58 jaar als vrij man in Duitsland woont.

Wij, Nederlandse parlementsleden, brengen u met deze petitielijst hun leed over. Wij roepen u op er bij Uw regering op aan te dringen het Europese arrestatiebevel uit te voeren dan wel een snelle uitvoering van de al jaren staande straf te voltrekken.