3FM Serious Request : Steun voor stille slachtoffers van aids

SP-leider Emile Roemer bezorgde vanmiddag, namens de SP, een bedrag van 2400 euro bij het Glazen Huis in Eindhoven. Voor de veiling van Serious Request bood Roemer een rondleiding en diner met hem aan in de Tweede Kamer. Bieden? Dat kan hier. De actie van Radio 3FM, Serious Request, komt dit jaar ten goede aan de ‘stille slachtoffers’ van aids. Dat zijn de kinderen die bij hun geboorte al besmet zijn met aids of alleen staan op de wereld doordat hun ouders jong zijn overleden aan de ziekte. Vier vragen aan SP-Kamerlid en woordvoerder ontwikkelingssamenwerking, Ewout Irrgang, over het belang van deze actie.

Waarom is deze actie zo belangrijk? Wereldwijd leven ruim 33 miljoen mensen met hiv/aids. Meer dan 15 miljoen kinderen zijn het slachtoffer van aids. Soms zijn deze kinderen al besmet geraakt met het virus bij de geboorte en vaak hebben ze één of beide ouders verloren aan deze vreselijke ziekte. In 2009 overleden 1,8 miljoen mensen aan aids.

Is de geboden hulp wel effectief? Absoluut! Het aantal mensen dat een aidsbehandeling krijgt is verzevenvoudigd tot ruim 5 miljoen. De prijs van een jaar medicijnen is gedaald van €7500 naar €60. Als we willen kunnen we voorkomen dat kinderen al bij geboorte besmet zijn. In een land als Nederland komt dit al niet meer voor omdat het goed te bestrijden is. Dat geldt helaas nog niet voor het zuidelijke deel van Afrika.

Wat doet de NL regering momenteel op dit gebied? De Nederlandse regering bezuinigt fors op aidsbestrijding. In 2011 wilde de regering het budget met € 71 miljoen euro korten. Dankzij inzet van de Tweede Kamer is het bedrag beperkt tot € 45,5 miljoen. Emile Roemer heeft het eerder in een debat ook tegen Rutte gezegd. Een bezuiniging op aidsbestrijding kost mensenlevens, dat is hard, maar wel de werkelijkheid.

Wat moet er volgens de SP gebeuren? Het liefst hadden wij de hele bezuiniging op de bestrijding van aids teruggedraaid. Helaas was hier geen meerderheid voor te vinden. De SP vindt de bezuiniging op aidsbestrijding dom omdat aidsbestrijding zo effectief is. Aids kan een heel land ontwrichten. Kinderen verliezen hun ouders en hele generaties worden slachtoffer. Aidsbestrijding is één van de meest effectieve manieren om Afrika verder te helpen. Bekijk ook de video van het bezoek van Emile Roemer aan het glazen huis in Eindhoven.