Van Dijk maakt eind aan perverse diplomaprikkel

Hogescholen mogen niet meer van docenten eisen dat zij jaarlijks een minimum aantal diploma’s uitdelen. Dat voorstel van SP-Kamerlid Jasper van Dijk werd vandaag aangenomen in de Tweede Kamer. Van Dijk kreeg een ‘beoordelingsformulier’ van Hogeschool INHolland in handen, waarin wordt geëist dat docenten minimaal 80 procent van hun studenten in vier jaar laten afstuderen.

Van Dijk vindt dit soort prestatieafspraken pervers, het heeft veel weg van de bonnenquota bij de politie. Zoveel mogelijk studenten moeten zo snel mogelijk door de opleiding worden gejaagd. ‘Het gaat niet meer om de kwaliteit, maar om het aantal diploma’s. Docenten die zich daar niet aan houden omdat ze goed onderwijs willen geven, krijgen vervolgens een berisping van het management. Docenten die zich wel aan het diplomaquotum houden, maken kans op een loonsverhoging.’

Vorige week is het bestuur van Hogeschool INHolland opgestapt. Van Dijk vond dat verstandig, na alle onthullingen over diplomafraude en dubieuze declaraties. Maar hij wil ook voorkomen dat deze mensen wegkomen met enorme ontslagvergoedingen. Daarom heeft hij staatssecretaris Zijlstra gevraagd om dit te voorkomen. Ook dat voorstel werd vandaag in de Tweede Kamer aangenomen.