Van Bommel eist opheldering over invasieplannen Suriname

Tweede Kamerlid Harry van Bommel vraagt volledige opheldering van premier Rutte en minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken over de invasieplannen van de Nederlandse en Amerikaanse krijgsmacht in 1986. Volgens De Volkskrant zijn er destijds uitgebreide plannen geweest om Bouterse, de toenmalige legerleider, te arresteren. Van Bommel stelde deze kwestie in 2007 al aan de orde maar uit de reconstructie van De Volkskrant blijkt hij toen onvolledig te zijn geïnformeerd.

Naar aanleiding van de memoires van oud-president Ronald Reagan vroeg de SP in 2007 of het waar was dat Nederland in 1986 de mogelijkheid heeft onderzocht om militair in te grijpen in Suriname. De toenmalige minister van Buitenlandse Zaken Verhagen antwoordde dat een evacuatieoperatie van Nederlanders in Suriname is overwogen. Van Bommel: 'Volgens de reconstructie in de Volkskrant is de Kamer in 2007 ronduit in de maling genomen.' Verhagen meldde in 2007 niet dat het zeer riskante plan bestond om Bouterse te arresteren. Er blijkt een vergaande voorbereiding te zijn geweest waarbij de Amerikanen belangrijke bijdragen zouden leveren aan de aanval.

Het bijzondere van de plannen was dat ze op verzoek van de toenmalige Surinaamse regering zouden zijn opgesteld. Deze regering had genoeg van de legerleider die teveel invloed uitoefende op het bestuur. In 1986 ontstond een bloedige opstand onder leiding van Ronny Brunswijk in de jungle van Suriname. Van Bommel: 'Nu blijkt dat, in 1986, wel degelijk in het geheim met fractievoorzitters in het parlement over de invasie is gesproken. Het is ongehoord dat bij de beantwoording van de vragen in 2007 een deel van de waarheid is verzwegen. Er moet alsnog volledige openheid komen over deze plannen die lijnrecht indruisen tegen het internationaal recht en dus op gespannen voet staan met de Nederlandse Grondwet.'