Steun voor stop op gesubsidieerd beleggen in schepen voor rijkelui

De Tweede Kamer heeft een voorstel van SP-Kamerlid Farshad Bashir aangenomen om het gesubsidieerd beleggen in nieuwe schepen voor mensen die meer dan 70.000 euro verdienen te stoppen. Bashir: 'Net zoals vorig jaar rond deze tijd werd de afgelopen maand op de radio en in de kranten veel reclame gemaakt voor het investeren in scheepvaartmaatschappijen. Als je op deze manier belegt kun je in beginsel meer dan je eigen inleg terug krijgen van de belastingdienst. Volstrekt ongewenst dus.'

Deze fiscale constructie werkte alleen voor mensen die meer verdienen dan ongeveer 70.000 euro per jaar. Rijke beleggers kunnen bijvoorbeeld 10.000 euro eigen geld investeren en krijgen dan binnen twee jaar 11.050 euro terug van de fiscus. Daarnaast wordt er ook nog met geleend-geld-constructies gewerkt welke de beleggers niet altijd goed begrijpen. Bashir: 'Ons belastinggeld kunnen we echt beter gebruiken dan aan mensen geven die een gokje willen wagen. Deze regeling 'willekeurige afschrijving' werkt daarnaast averechts voor de binnenvaart omdat er nu al te veel schepen zijn en schippers klagen over lage vrachtprijzen.'

De SP vindt dat het geld wat nu bij beleggers terecht komt veel beter bij de binnenvaartschippers terecht kan komen. Zij hebben het door de crisis nu namelijk erg moeilijk. Alle partijen in de Tweede Kamer steunden de motie van Bashir, behalve het CDA.

Rekenvoorbeeld

Een rekenvoorbeeld van de fiscale constructie