Rapport Q-koorts bevestigt opvatting SP: volksgezondheid boven alles

‘Het ministerie van Landbouw is drukker geweest met discussiëren over de oorzaken dan met het oplossen van de problemen van Q-koorts.’ Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven na het verschijnen van het rapport van de evaluatiecommissie Q-koorts. Van Gerven noemt de uitbraak van Q-koorts ‘een tragedie van opeengestapelde fouten.' Van Gerven: '2008 is een verloren jaar geweest. Toen bleek immers uit de meer dan duizend besmettingen in met name Noord-Brabant dat er sprake was van een epidemie zonder weerga. Eerder ingrijpen had waarschijnlijk vele besmettingen kunnen voorkomen.’

De evaluatiecommissie bekeek in opdracht van het kabinet de aanpak en de bestrijding van de Q-koorts in Nederland. Daarbij wordt geconcludeerd dat er niet doortastend genoeg is opgetreden. Volgens de commissie was er gebrek aan centrale regie en werd het bedrijfsleven nauwelijks aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. Net als Van Gerven zegt de commissie dat het ministerie van Volksgezondheid de leiding moet nemen bij dierenziektes die gevaarlijk zijn voor mensen. Van Gerven: ‘Er moet één kapitein op een schip zijn. Daarbij moet het belang van volksgezondheid altijd gaan boven het belang van de sector.’

In het komende debat over de aanpak van de Q koorts zal Van Gerven ook pleiten voor de overheveling van de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie naar het ministerie van Volksgezondheid. Henk van Gerven: 'De VWA moet onafhankelijk van economische belangen kunnen opereren. Anders wordt het de slager die zijn eigen vlees keurt.'

Betrokken SP'ers