Postbodes op de rode loper bij wereldpremière 'Schone Schijn'

Op 8 november is de wereldpremière van de toneelbewerking van de Britse hitserie Schone Schijn (Keeping up Appearances) in Gouda. De voorstelling begint met een ontmoeting tussen de legendarische Hyacinth Bucket en haar postbode die zijn vertrouwde ronde doet in de wijk. Zo'n 80 TNT postbodes, bezorgers en sorteerders zijn daarom door de makers van de voorstelling uitgenodigd om als eregasten bij deze eerste uitvoering van “Schone Schijn” aanwezig te zijn. Ook SP-fractievoorzitter Emile Roemer en SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen zijn aanwezig bij de première.

Hyacinth Bucket

Saskia Bergman, woordvoerder van de theatermakers ‘3 and a Crowd’ die met deze actie de postbodes in het zonnetje wil zetten: 'We zouden het ontzettend leuk vinden om nu eens niet alleen bekende mensen op de gastenlijst te hebben maar ook de postbodes van Nederland. Het stuk leent zich er helemaal voor vanwege de relatie tussen Hyacinth Bucket en haar postbode.'

Door de reorganisatie bij TNT, die samenhangt met de door de politiek opgelegde liberalisering van de postmarkt, vrezen duizenden werknemers bij TNT voor hun baan. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen en initiatiefneemster van Red de Postbode: 'De klassieke postbode, zoals die in Schone Schijn is te zien, dreigt te verdwijnen. Ik ben dan ook blij dat de theatermakers aan hen denken, en hen op deze manier een hart onder de riem steken.'

Gesthuizen zal de première voorstelling samen met SP-fractievoorzitter Emile Roemer bijwonen. Ook Roemer juicht het initiatief van de theatermakers toe. 'Voor mij is postbode nog steeds een echt beroep. Iemand die door weer en wind, in alle omstandigheden netjes en verzorgd de post bij de mensen thuis brengt. En het is natuurlijk de postbode die elke dag mensen als Mrs. Bucket, pardon, Mrs. Bouquet, trotseert.

Er zijn nog steeds kaarten vrij voor postbodes. Opgeven kan via www.reddepostbode.nl