Politiek is oorzaak drama postbodes

Terwijl in het hele land de postbezorging plat lag, bekeken enkele honderden postbodes het Tweede Kamerdebat over de mislukte concurrentie in de post in een bioscoopzaal in Den Haag. Daar zagen zij SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen die pal achter hen ging staan. 'De concurrentie vindt plaats over de ruggen van de postbodes. Daar is de politiek schuldig aan, want die kijkt de andere kant op terwijl postbodes bij de nieuwe bedrijven met stukloon het minimumloon ontduiken. Nieuwkomers Sandd en Selektmail, maar ook TNT-dochter VSP zeggen dat hun werknemers geen normaal arbeidscontract willen hebben. Onzin. De nieuwe bedrijven bieden hun werknemers geen arbeidscontract aan, maar een wurgcontract. Een vakantiedagje moet je twee maanden tevoren aanvragen, als je door sneeuw en ijzel langer over je wijk doet wordt het niet gepikt. Ik wil geen wurgcontracten in de postsector, maar eerlijke contracten voor eerlijk werk.'

Tijdens het debat werd ook gesproken over de rol van een verkenner op de postmarkt. Die zou ervoor moeten zorgen dat de vakbonden en het TNT-management weer met elkaar gaan praten. Gesthuizen: “Er kan verkend worden tot we in Rome zijn. De kern van de zaak is dat het TNT- management nog steeds werknemers gedwongen wil ontslaan, terwijl er nog flexwerkers en uitzendkrachten worden binnengehaald. Dat pikken de postbodes niet. En daarin hebben ze groot gelijk. De postbodes moeten hun rug recht houden totdat TNT buigt.' Ook vandaag staken de postbodes.