Opstelten omarmt SP-voorstel voor gebiedsverbod overlastgevers

Minister Opstelten heeft vandaag bekend gemaakt dat het mogelijk wordt overlastgevende jongeren de buurt uit te zetten. SP-Kamerlid Ronald van Raak reageert tevreden op het voorstel: ‘Opstelten voert hiermee uit wat de SP precies 2 jaar geleden al voorstelde. Bewoners van buurten die geteisterd worden door ernstige overlast hebben recht op rust. Het gebiedsverbod voor overlastgevers kan daarbij helpen.’

Volgens Van Raak wordt het gebiedsverbod een extra instrument in de strijd tegen ernstige overlast. ‘De strafrechter moet beslissen of het gebiedsverbod aan een overlastgever wordt opgelegd bij strafbare feiten. Dat kan nodig zijn om de overlast te stoppen. Iemand die wordt veroordeeld voor bedreiging of belediging moet natuurlijk niet meteen daarna weer doorgaan met dat gedrag. Met het gebiedsverbod is het ook voor de politie eenvoudiger om op te treden, omdat die persoon in die buurt of op dat plein helemaal niet meer mag komen. Overtreding van die voorwaarde is dan direct een nieuw strafbaar feit.’ Van Raak benadrukt dat het niet alleen om overlastgevende criminaliteit door jongeren gaat, maar dat het gebiedsverbod ook ingezet kan worden tegen bijvoorbeeld dealers of pooiers die strafbare feiten plegen en een buurt tot last zijn.

Van Raak gaat er bij minister Opstelten op aandringen dat het mogelijk wordt om verdachten die niet worden vastgehouden een gebiedsverbod op te leggen, in afwachting van de berechting. Dat kan een oplossing zijn voor de strijd tegen de winkelcriminaliteit, zodat de winkelier niet meteen weer na de aanhouding wordt geconfronteerd met de winkeldief.