Leijten wil parlementair onderzoek naar onderhandeling met FIFA voor WK-bid

SP-Kamerlid Renske Leijten wil een parlementair onderzoek naar de totstandkoming van het WK-bid nu blijkt dat het ministerie van Financiën al een jaar geleden wist dat het WK niet winstgevend zou zijn en dat de afspraken over belastingvrijstelling onwettig zijn. Leijten: ‘Met veel propaganda is ons verteld dat een WK altijd tot winst voor de belastingbetaler zou leiden en dat de belastingvrijstelling geen enkel probleem is voor de wet. Nu blijkt dat het ministerie andere informatie hierover had, moet het parlement een eigen onderzoek doen over de onderhandelingen die hebben plaatsgevonden met de wereldvoetbalbond FIFA’.

Namens de regering onderhandelde de KNVB met de FIFA om mee te dingen naar de gunst van het organiseren van het WK voetbal in 2018. Dit ‘WK-bid’ is in mei ingeleverd bij de FIFA en behelst vele afspraken over de organisatie. Leijten: ‘Zo moest de Nederlandse regering garanties afgeven over het beschermen van de belangen van sponsoren, belastingvrijstelling voor de FIFA en het organiseren van openbare orde. Deze garanties zijn zorgvuldig voorbereid en daarover is flink onderhandeld. Het is belangrijk dat het parlement onderzoekt hoe het kan dat de belangen van de FIFA voor gingen op het belang van eerlijke informatie over de kosten en waarom er onwettige zaken zijn afgesproken’.

Vlak voor het ondertekenen van de overheidsgaranties voor het WK-bid vroeg de Kamer een debat aan over een te organiseren WK. Toenmalig minister Klink maakte de garanties openbaar en daarin staat te lezen welke privileges de FIFA eist in aanloop, tijdens en na afloop van een te organiseren WK in Nederland en België. Toen Nederlandse vrouwen in een Zuid-Afrikaanse cel belandde omdat zij een jurkje van een biermerk droegen, werd duidelijk dat Nederland en België ook vergaande garanties hebben gegeven aan de FIFA.

Leijten: ‘Een WK organiseren kunnen wij, daar ben ik van overtuigd. Maar over de kosten moet je altijd eerlijk zijn, zeker in tijden van flinke bezuinigingen. Wat echt kwalijk is, zijn de onderhandelde garanties aan een commercieel bedrijf als de FIFA en het gebrek aan openheid hierover. Het is niet meer dan logisch dat het parlement dit zelf tot op de bodem uitzoekt’.