Kernwapengeheim op straat; Van Bommel wil opheldering

'Wat ik al heel lang vermoedde, maar nooit zeker wist, is nu bevestigd.' Dat zegt Harry van Bommel over de onthulling door de klokkenluidersite Wikileaks. Deze organisatie maakte een bericht bekend van de Amerikaanse ambassade in Berlijn uit november 2009. In dat bericht wordt ingegaan op de Duitse discussie om eenzijdig de kernwapens uit Duitsland te verwijderen en wordt ook verwezen naar de kernwapens in Nederland en België. Van Bommel heeft minister Rosenthal Kamervragen gesteld waar in hij opheldering vraagt over dit bericht

De Amerikaanse ambassade in Berlijn constateert dat het voor Turkije politiek moeilijk zou worden om de Amerikaanse kernwapens te behouden als ze uit Nederland en België zouden worden weggehaald. Met dit bericht is er voor het eerst bevestiging van Amerikaanse zijde dat er kernbommen liggen in Duitsland, Nederland en België. De Nederlandse regering kan daar nu dus ook openheid over verschaffen zodat we de discussie open kunnen voeren. Van Bommel: 'Ons doel blijft om de kernwapens uit Nederland terug te sturen naar de VS.'