Europees Parlement verbiedt ongevraagd meelezen emails
SP-Europarlementariër Dennis de Jong is tevreden over de steun voor zijn voorstellen in het Europees Parlement om consumenten beter te beschermen tegen ongewenste reclame. Met nieuwe technieken op internet gaan bedrijven nu te ver, vindt nu ook het Europees Parlement. Dennis de Jong: ´Vroeger deed je een brief op de bus en wist je zeker dat die niet door de PTT werd gelezen. Dit gebeurt nu wel op grote schaal op internet, waar emails en chat sessies worden meegelezen door bedrijven om reclame te maken. Het Europees Parlement maakt daar nu een einde aan: dit mag niet meer zonder uitdrukkelijke toestemming vooraf`.
Naast het aan banden leggen van privacyschendingen van de consument is er ook steun voor onderzoek naar hoe kwetsbare groepen door reclamemakers worden aangesproken. ´Als je als jongere niet ieder jaar het nieuwste en hipste mobieltje hebt tel je niet mee. Ook ouderen en mensen met een laag inkomen worden makkelijk verleid om producten aan te schaffen waar ze misschien eigenlijk geen geld voor hebben. Europa gaat nu reclame gericht op kwetsbare groepen op de weegschaal leggen en kijken of reclamemakers niet te ver gaan om deze groepen te verleiden`.
De SP in het Europees Parlement vindt dat ook de sector zelf een verantwoordelijkheid heeft. De Jong: ´Deze maatregelen zijn er nu gekomen omdat bepaalde praktijken echt te ver gaan, maar de meeste reclamemakers vliegen niet uit de bocht. Ik heb er dan ook op aangedrongen dat reclamemakers in de toekomst meer verantwoordelijkheid moeten tonen en ook zelf als sector dit soort uitwassen moeten voorkomen. Reclamemakers zijn creatief genoeg om op een verantwoorde manier goede reclame te maken`.