Bashir wil opheffing ‘schimmig OV-bv-tje’ TLS

De SP wil dat het bedrijf Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van de OV-Chipkaart, onmiddellijk wordt opgeheven. De taken van het bedrijf komen dan direct onder minister Schultz te vallen. Het bedrijf is volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir ‘een schimmig BV-tje dat de laatste jaren tientallen miljoenen verlies heeft gemaakt terwijl de top zijn zakken blijft vullen.’ Door het bedrijf op te heffen en de verantwoordelijkheid te verplaatsen naar het ministerie kan de minister (als eindverantwoordelijke over de OV-Chipkaart) eindelijk echt wat gaan doen aan de grote problemen rond de OV-kaart.

TLS is opgericht met 100 miljoen euro aan publiek geld en is verantwoordelijk voor de verdeling van de miljarden aan reisgelden in het openbaar vervoer die worden gedaan via de OV-Chipkaart. Bashir: ‘TLS zit op een grote berg publiek geld. Een dergelijke organisatie moet volledig transparant zijn.’ Ondanks het feit dat TLS miljarden aan geld beheert en 100% eigendom is van publieke bedrijven, ontbreekt iedere vorm van controle op het bedrijf. Bashir: ‘Het is bewezen dat het bedrijfje is opgericht met publiek geld, het buitengewoon slecht doet en door niemand kan worden aangesproken. Dan kan je als minister maar één ding doen, en dat is onmiddellijk orde op zaken stellen.’

Ondanks het immense verlies van 74 miljoen euro in de laatste vier jaar, verdienen de drie bestuurders van TLS gezamenlijk ruim 640.000 euro op jaarbasis. Dat is ruim boven de Balkenendenorm.