Wilders fluit partijgenoot terug: huurders in de kou gezet

'Na de buschauffeurs, zieken, jonggehandicapten, WSW'ers en AOW'ers laat de PVV nu ook de huurders barsten.' Dat zegt SP-Kamerlid Sadet Karabulut nadat PVV-leider Geert Wilders persoonlijk ingreep bij een debat over de sociale volkshuisvesting. Wilders' partijgenoot Lucassen wilde samen met de SP regelen dat ook inkomens boven de 33.000 euro hun recht behouden op een sociale huurwoning. Van dat voorstel was Wilders echter niet gediend. De PVV trok haar steun aan het voorstel in.

Tienduizenden ouderen, gezinnen met kinderen en mensen met bescheiden inkomens zoals verpleegsters, agenten en onderwijzers die nu nog in aanmerking komen voor een sociale huurwoning doen dat straks niet meer. Na eerdere beloften van de PVV om sociale huurwoningen ook voor deze groepen beschikbaar te houden, trok de partij van Wilders plotseling haar steun in.

Door een Europese beschikking mogen corporaties per 1 januari 2011 nog maar 10% van hun woningen verhuren aan mensen met een inkomen boven de 33.000 euro. Karabulut: 'De groep met een inkomen daarboven mag het zelf uitzoeken. Die raken straks tussen wal en schip en moeten honderden euro's meer gaan betalen aan woonkosten.'

Volgens Karabulut komt de groep die net boven de 33.000 euro verdient in grote problemen omdat deze mensen vaak niet genoeg hypotheek krijgen om een huis te kopen. Karabulut: 'Met steun van de PVV draait dit kabinet de sociale volkshuisvesting volledig de nek om. Wijken die nu nog redelijk gemengd zijn worden straks alleen nog bevolkt door de allerlaagste inkomensgroepen. De segregatie wordt georganiseerd.'

Ondanks eerdere steun van de PVV om de maatregel uit Brussel ongedaan te maken, heeft deze partij een voorstel van de SP vandaag niet gesteund. De SP stelde voor de minister terug naar Brussel te sturen om opnieuw met Europa te onderhandelen over deze maatregel. Karabulut: 'Dit was dé kans om deze Europese bemoeienis tegen te houden. Maar bij de eerste de beste mogelijkheid draait de PVV als een blad aan een boom. Precies zoals andere partijen die ze jarenlang zwart hebben gemaakt.'

Betrokken SP'ers