Van Bommel wil inzage in akkoord Nederland-Suriname

Tweede Kamerlid Harry van Bommel van de SP wil dat minister Verhagen van Buitenlandse Zaken onmiddellijke inzage geeft in een akkoord over de uitleg van de Toescheidingsovereenkomst. In die overeenkomst zijn rechten vastgelegd van Surinaamse-Nederlanders onder meer wanneer zij terugkeren naar Suriname. Tot die rechten behoren de mogelijkheid om zonder visum naar Suriname te reizen, openbare functies te aanvaarden en politiek actief te zijn. Volgens oud-minister van Justitie Santokhi heeft een ambtelijke commissie een akkoord bereikt over de uitleg van de overeenkomst en zal dit aan beide regeringen en parlementen worden voorgelegd. Dagblad De Ware Tijd berichtte hier kortgeleden over.

Van Bommel plaatst vraagtekens bij de totstandkoming van het akkoord en wil weten op welke wijze de Surinaams-Nederlandse gemeenschap betrokken is bij de toekomst van de Toescheidingsovereenkomst. 'Aangezien het gaat om rechten van deze omvangrijke bevolkingsgroep zou het onaanvaardbaar zijn als er wel óver hen is gesproken maar niet mét hen. De Nederlandse regering heeft steeds gezegd dat de Surinaams-Nederlandse gemeenschap bij de discussie zou worden betrokken maar in de praktijk heb ik daar niets van gezien'. Ook wil het Kamerlid weten hoe de regering de gemeenschap gaat informeren over het resultaat van het overleg tussen beide landen over de Toescheidingsovereenkomst. Van Bommel heeft vandaag Kamervragen over de kwestie gesteld.